Angående Boku/Paymo

2011-05-12

Den senaste tiden har ERB fått in ett antal anmälningar mot tjänsten Paymo.

Paymo är ett betalsystem som tillhandahålls av företaget Boku och som används för betalning via mobilen i många olika online-spel där man kan köpa virtuella saker, bland annat i spel på Facebook. Beställningen av Bokus tjänster går till så att man skriver in sitt mobilnummer på en internetsida i spelet och därefter skickas en PIN-kod i ett sms till det mobilnummer man angett. För att slutföra köpet måste man ange PIN-koden på en ny internetsida och på så sätt bekräfta köpet.

 

ERB har fått in ett antal anmälningar från personer som fått ett sms med en sådan PIN-kod och därefter blivit uppringda av en person som påstått sig ha skickat ett sms till fel person och bett att få PIN-koden uppläst. Med hjälp av PIN-koden har personen sedan kunnat bekräfta beställningen. Det krävs bekräftelse med en unik PIN-kod för varje köp, så det är inte möjligt att göra fler köp från någon annans mobilnummer utan att få tillgång till en ny kod. Det pågår diskussioner om att förändra beställningsprocessen för att förhindra framtida missbruk av detta slag.

 

I andra ärenden som ERB hanterat har det visat sig vara barn som använt Bokus tjänster utan föräldrarnas tillstånd. Andra företag som använder liknande betalsystem är Zong, Daotec/Daopay, Allopass och Surfpin. Om ditt barn har använt någon av dessa tjänster, eller om du på något annat sätt har problem med dessa tjänster kan du göra en anmälan här

Om betalsamtal

Betalsamtal är samtal till betalnummer som börjar på 099, 0900, 0939 eller 0944. Läs mer om olika typer av betalsamtal:

Updatechecker 2018-11-28