18. Nummerupplysning - 118-nummer
Jag har blivit debiterad för samtal till en nummerupplysningstjänst som jag inte har ringt, vad gör jag?
Etiska Rådet för Betalteletjänster (ERB) har till
uppgift att utarbeta och vidmakthålla etiska regler för innehållet i den
information som lämnas på betalteletjänster och marknadsföringen av dessa.
Rådets mandat vilar på avtalsrättslig grund genom att branschens aktörer i de
på marknaden gällande standardavtalen åtar sig att följa ERB:s etiska regler
samt de delar av betalteletjänstområdet som
regleras av den Code of Conduct (CoC) som tagits fram gemensamt av
teleoperatörerna, branschorganisationen MORGAN, WyWallet och ERB.
Med betalteletjänster avses de tjänster som nås med
prefixen 0900, 0939, 0944 och 099 samt de mobila betalteletjänsterna som nyttjar
kortnummerserierna 72xxx och 71xxx.
Samtal och SMS till olika nummerupplysningstjänster som
tillhandahålls på nummerserien 118 omfattas inte av nuvarande definition av
betalteletjänster. Nummerupplysningsföretagen har inte heller åtagit sig i
några avtal att följa ERB:s etiska regler. Vi har därför inte möjlighet att
hjälpa dig kontakta företaget, eller företagen ifråga.
Konsumentverket är den myndighet som övervakar efterlevnaden av
konsumentskyddande lagar såsom marknadsföringslagen, prisinformationslagen,
m.fl. Myndigheten driver som utgångspunkt inte enskilda ärenden men undantag
finns genom möjligheten till KO-biträde. Anmälningar till myndigheten kan dock
medföra att tillsyn inleds, läs mer på Konsumentverkets hemsida.
För rådgivning i enskilda ärenden kan du kontakta Hallå Konsument. Många många kommuner erbjuder också konsumentvägledning där du som konsument kan få råd och stöd i olika frågor.
Vägledarna utbildas av Konsumentverket. Mer information och kontaktuppgifter hittar du på Hallå Konsuments hemsida.
Frågan har varit aktuell om
nummerupplysningstjänster som tillhandahåller annan information än endast
telefonabonnemang ska anses vara betalteletjänster. Post- och telestyrelsen
(PTS) som förvaltar den svenska nummerplanen meddelade i april 2014 tre
förelägganden i denna fråga. Du kan läsa mer om detta i PTS nyhetsarkiv.
Sedan slutet på september 2014 ska det vara möjligt
att spärra ett telefonabonnemang mot möjligheten att ringa 118-nummer. Mer
information om detta finner du på PTS hemsida.