Etiska regler

ERB har utarbetat etiska regler och utgivit dem i tryck vid flera tillfällen. De första reglerna återfanns i Cirkulär år 1992 men allt eftersom antalet anvisningar växte så samlades de i en regelsamling under namnet Etiska regler. Den senaste utgåvan var daterad den 16 mars 2011.

De etiska reglerna omfattar tjänster vilkas innehåll görs tillgängligt via de av Post och Telestyrelsen tilldelade numren ur nummerserierna 099, 0900, 0939 samt 0944. Undantagna är de tjänster som avser uppkoppling till teleoperatörs egna modempooler, för anslutning till Internet, vilka sker till normal samtalstaxa. De etiska reglerna omfattar även de s k premium-SMS-tjänsterna, vilka tillhandahålls till en förhöjd taxa, samt de övriga mobiltjänster som innebär att separat avgift tas ut för en tjänsts innehåll.

 

Reglerna är uppdelade så att man under punkten A finner regler för marknadsföring av betalteletjänster och under punkterna B-F följer regler rörande innehållet i olika typer av tjänster. Klicka på länkarna till vänster för att läsa reglerna. Man kan även ladda ned reglerna i Pdf-format här. De finns även i en engelsk version här.

 

Sedan den 1 oktober 2010 utövar ERB också tillsyn över det regelverk, Code of Conduct, som branschorganet MORGAN utarbetat i samarbete med teleoperatörerna, WyWallet och ERB. Reglerna kan laddas ned i Pdf-format, både i en svensk och en engelsk version, här


Om Mobiltjänster

Mobiltjänster förmedlas genom femsiffriga kortnummer som börjar på 7, till exempel 72123. Läs mer: