7. Regler för kundtjänst

Jag har försökt ringa till ett företag på det nummer som står på fakturan från min operatör, men jag lyckas inte få kontakt med företaget. Vad ska jag göra?

I ERB:s etiska regler finns ett helt kapitel som föreskriver att alla tjänsteleverantörer måste ha en kundtjänst. Så här står det i reglerna:

 

Tjänsteleverantören skall tillhandahålla kundtjänst för alla tjänster. Kundtjänsten skall vara tillgänglig helgfria vardagar 09.00 – 16.00. Kundtjänsten skall ha ett telefonnummer och skall kunna nås från såväl fast som mobil telefon. Personal hos kundtjänsten skall behärska svenska i tal och skrift. När kundtjänsten är stängd skall information om öppettider lämnas på svenska på en telefonsvarare. Ingen extra avgift utöver operatörens ordinarie samtalstaxa får tas ut för samtal till tjänsteleverantörens kundtjänst.


På fakturan från teleoperatören måste tjänsteleverantörens kundtjänstnummer finnas med. De telefonnummer som står under rubriken "Förmedlade tjänster" på fakturan går till kundtjänsten och får inte kosta mer än ett vanligt telefonsamtal. Man behöver därför inte vara rädd för att ringa numret som står på fakturan, det kan tvärtom vara ett bra sätt att få reda på vad det är för förmedlade tjänster man blivit debiterad för. Du kan läsa mer om hur du kan komma i kontakt med ett företag som debiterat dig här.  


Om du vid ett flertal tillfällen försökt komma i kontakt med ett företag utan att lyckas kan du göra en anmälan till ERB. Vi kan då försöka hjälpa dig att kontakta företaget och vi kommer dessutom att granska om företagets kundtjänst uppfyller kraven i reglerna.

 

Tillbaka

Om Mobiltjänster

Mobiltjänster förmedlas genom femsiffriga kortnummer som börjar på 7, till exempel 72123. Läs mer:

Updatechecker 2018-11-28