Sök
Här kan du hitta kontaktuppgifter till ett antal tjänsteleverantörer på den svenska marknaden. Försök gärna att själv kontakta det företag som debiterat dig, innan du gör en anmälan till ERB. Om du tycker att något företag saknas på listan får du gärna kontakta oss.
Beepsend
Telefon: 040-600 75 00
E-post: contact@beepsend.com
Hemsida: www.beepsend.se
Boku
Telefon: 08-525 006 77
E-post: support@boku.com
Hemsida: www.boku.com
Cellsynt
Telefon: 08-525 09 700
E-post: support@cellsynt.com
Hemsida: www.cellsynt.com
DaoPay och DaoTec
Telefon: 08-505 222 85
E-post: support@daopay.com
Hemsida: www.daopay.com
Dimoco
Telefon: 0200-753411
E-post: consumerservice@dimoco.eu
Hemsida: www.dimoco.eu/
Echovox
Telefon: 08-408 398 10
E-post: support.se@echovox.com
Hemsida: www.echovox.com
Fortumo
Telefon: 08-505 222 25
E-post: gwsupport@fortumo.com
Hemsida: www.fortumo.com
Gameloft
Telefon: 020-889 859
E-post: http://support.gameloft.com
Hemsida: www.gameloft.com
Hipay (tidigare Allopass)
Telefon: 020-796 700
E-post: helpdeskse@netsize.com
Hemsida: www.hipay.com/en/
LINK Mobility
Telefon: 0770-870 800
E-post: support.sweden@linkmobility.com
Hemsida: www.linkmobility.com/sv
mBlox
Telefon: 08-501 687 00
E-post: SEEndUserSupport@mBlox.com
Hemsida: www.mBlox.com
MindMatics
Telefon: 08-505 229 90
E-post: support@weservice.se
Hemsida: www.mindmatics.com/en/
Mobiplus
Telefon: 031-360 80 89
E-post: support@mobiplus.se
Hemsida: www.mobiplus.se
MOSMS
Telefon: 08-669 33 00
E-post: kundtjänst@mosms.se
Hemsida: www.mosms.com/se/
Multimobil
Telefon: 08-525 07 101
E-post: support@multimobil.se
Hemsida: www.multimobil.se
Netsize IPX
Hemsida: www.netsize.com
NTH Mobile
E-post: info.se@ccsupport.biz
Hemsida: www.nth-mobile.com/
PayPal mobila betalningar (tidigare Zong)
Telefon: 010-199 26 94
E-post: cp.support.se@paypal.com
Hemsida: www.zong.com
TxtNation
Telefon: 020-110382
E-post: compliance@messagecloud.com
Hemsida: https://www.messagecloud.com/
Unwire
Telefon: 08-411 11 05
E-post: support@unwire.com
Hemsida: www.unwire.se
Unicorn
Telefon: 08-440 41 00
E-post: info@unicorn.se
Hemsida: www.unicorn.se
Telia
Telefon: 90 200
www.telia.se
Tele2
Telefon: 0772-25 25 25
www.tele2.se
Telenor
Telefon: 020-222 222
www.telenor.se
Tre
0771-735 300
www.tre.se
Frågor som rör teleoperatörernas verksamhet faller utanför ERB:s verksamhetsområde. Om du har problem med din teleoperatör rekommenderar vi dig att kontakta Telekområdgivarna. Kontaktuppgifter till Telekområdgivarna hittar du här:
www.telekområdgivarna.se
Branschorganisationen MORGAN är en sammanslutning av företag verksamma inom den svenska mobila tjänstesektorn. MORGAN har tagit fram regler i form av en Code of Conduct för mobila tjänster. Läs mer om MORGAN och Code of Conduct här:www.morganforum.com
Post- och telestyrelsen (PTS) är den myndighet som utövar tillsyn över teleoperatörernas verksamhet. Kontaktuppgifter till PTS hittar du här:
www.pts.se
Om du behöver hjälp med att bestrida en faktura från teleoperatören kan du kontakta Konsumentverkets upplysningstjänst Hallå Konsument eller den lokala konsumentvägledningen i din kommun. Kontaktuppgifter hittar du på Hallå Konsuments hemsida:
www.hallakonsument.se
Allmänna reklamationsnämnden (ARN) kan pröva vissa tvister mellan konsumenter och företag. Här kan du läsa mer om vilka förutsättningar som måste vara uppfyllda för att ARN ska kunna pröva en tvist:
www.arn.se
Andra organ som arbetar med självreglering inom marknadsrätt
Internationella Handelskammarens Nationalkommitté (ICC)
ICC är näringslivets världsorganisation och verkar för att främja ekonomisk frihet samt fri handel och konkurrens. Organisations medlemmar är företag och näringslivsorganisationer från hela världen. ICC har tagit fram en omfattande och betydelsefull självreglering inom reklam och marknadsföring och löser även kommersiella tvister genom medling och skiljedom.
www.icc.se
Etiska nämnden för direktmarknadsföring (DM-nämnden)
DM-nämnden prövar ärenden som rör tillämpningen av god marknadsetik. Nämnden avger också yttranden, håller överläggningar med myndigheter samt lämnar information i frågor som rör direktmarknadsföring. Till DM-nämnden kan du exempelvis anmäla om du blivit uppringd som privatperson av en försäljare trots att du anmält dig till NIX-registret.
www.dm-namnden.org/
Reklamombudsmannen (RO)
Reklamombudsmannen är näringslivets självreglering och ger konsumenter, företag och organisationer möjlighet att få reklam prövad enligt ICC:s regler för reklam och marknadsföring. Till RO kan du exempelvis anmäla reklam som du anser är diskriminerande.
www.reklamombudsmannen.org
SWEDMA
Har du problem med telefonförsäljare, eller får du direktreklam till mobilen? Det är inte frågor som ERB hanterar, men du kan kontakta branschorganet SWEDMA, som tagit fram etiska regler för direktmarknadsföring:
www.swedma.se
Övriga etiska nämnder
Självreglering av marknadsföring finns också inom en rad olika specifika områden. Nedan är länkar till några av de övriga nämnder som finns.
Alkoholgranskningsmannen (granskar alkoholreklam)
Etiska rådet för Marknadsundersökningar
Etiska nämnden för fondmarknadsföring
Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation
Sveriges Begravningsbyråers Förbunds Reklamationsnämnd
SPER – spelbranschens etiska råd
Betalsamtal är samtal till betalnummer som börjar på 099, 0900, 0939 eller 0944. Läs mer om olika typer av betalsamtal:
Kansliet stängt under Jul och Nyår 2020-12-22