Returfrakt
Generellt är regeln att du ska betala returfrakten när du ångrar dig. Om du valt ett dyrare leveranssätt än det operatören normalt använder får du betala mellanskillnaden.
Startad tjänst
Om du uttryckligen begärt att tjänsten ska påbörjas under ångerfristen kan du få betala en proportionell andel av priset för den tjänst som delvis utförts. Om du till exempel börjar använda tjänsten under ångerfristen kan du bli skyldig att ersätta företaget till viss del. Ersättningsbeloppet ska vara skäligt och stå i proportion till omfattningen av den del av tjänsten som levererats fram till dess att du ångrade dig, jämfört med priset för den fullt utförda tjänsten enligt avtalet. Om det totala priset enligt avtalet är oskäligt högt ska ersättningsbeloppet beräknas utifrån marknadsvärdet av det som levererats. Om beloppet inte är skäligt ska det sänkas.
Värdeminskning av hårdvara
Om du hanterat en vara i större omfattning än vad som varit nödvändigt för att undersöka varans egenskaper eller funktion kan du bli skyldig att ersätta operatören för produktens värdeminskning.
- Viktigt! Du har alltid rätt att undersöka varan på samma sätt som i en butik. Eftersom du normalt kan se och känna på en mobil eller dator utan förpackning i en butik har du till exempel alltid rätt att öppna en förpackning för att se och känna på varan.
Värdeminskning på hårdvara kan bestå av företagets kostnad för exempelvis rengöring, reparation, omprogrammering av hårdvaran eller mellanskillnaden mellan en ny och begagnad vara om varan inte längre kan säljas som ny. Företaget ska också enligt god yrkessed förfoga över varan så att den går att sälja igen till högsta möjliga pris så att kostnaden för värdeminskning som du ska betala blir så låg som möjligt.
Ersättningsskyldighet förutsätter information
För att du ska bli ersättningsskyldig för returfrakt, startad tjänst eller värdeminskning av hårdvara krävs att operatören har informerat om detta.
Vid en tvist är det operatören som ska kunna bevisa att informationen getts.
Mer information Här hittar du rättsfall som handlar om ångerrätt efter att du påbörjat din tjänst eller använt din produkt.
Telekområdgivarna ger inte rådgivning om så kallade hårdvaruärenden, det vill säga tvist kring produkter utan koppling till abonnemang då det faller utanför vårt uppdrag.